CdiQ™

Friday 3 June 2011

~tips makan diluar tanpa membuka niqab~^^


بِسْمِ اللَّهِ

Untuk para niqaabi di luar sana yang masih membuka niqaab sekiranya hendak makan di luar atau belum biasa makan tanpa membuka niqaab, berikut adalah tip-tip (berdasarkan pengalaman sendiri) yang boleh dikongsi bersama :

1st   :       Bila hendak makan, guna tangan kiri untuk selak niqaab, manakala tangan kanan untuk pegang makanan. Jangan selak niqaab terlalu tinggi untuk mengelakkan muka kelihatan.

2nd :       Sekiranya anda baru hendak mula belajar, mulakan makan dengan tangan, contohnya kuih, nasi atau minuman yang berstraw kerana tangan lebih mudah untuk mengagak kedudukan mulut.

3rd  :       Sekiranya belum mahir, elakkan makan makanan berkuah seperti laksa, soto, dan sebagainya.

4th  :       Elakkan makan makanan yang berbau seperti kari dan sambal belacan kerana baunya akan ‘melekat’ pada niqaab. Elakkan juga bersin di dalam niqaab kerana situasi yang sama boleh berlaku.

5th  :        Sentiasa bawa niqaab bersih di dalam tas tangan, supaya boleh menukar niqaab yang dipakai sekiranya kotor atau berbau.

6th  :        Cari tempat duduk yang agak tersorok atau di tepi dinding supaya kita lebih terlindung.

7th  :        Sekiranya hendak minum air panas yang berbuih seperti teh tarik atau Nescafe tarik , minta suami/anak minumkan sedikit (jgn sampai habis.. hehee), sehingga lebih kurang 3/4 gelas. Ini untuk mengelakkan buih tadi terkena pada niqaab.

8th  :        Pastikan bahagian bawah niqaab yang diangkat tidak terkena/terpalit pada makanan.

Selamat mencuba!     اِنْ شَآ ءَ اللّهُ

No comments:

Post a Comment